روزها

معرفی سایت ها و وبلاگ ها

روزها

معرفی سایت ها و وبلاگ ها

هنرمندانی که فیلمساز شدند


 

هنرمندانی که فیلمساز شدند

گزارش روزنامه ایندیپندنت از هنرمندانی که فیلمساز شدند

روزنامه ایندیپندنت در مقاله‌ای که اخیرا تحت عنوان «هنرمندانی که فیلمساز شدند» اظهار داشته هنرمندانی که وارد عرصه فیلمسازی شده‌اند اغلب موفق بوده‌اند.
به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه انگلیسی زبان ایندیپندنت، در مقاله‌ای تحت عنوان «هنرمندانی که فیلمساز شدند» آورده است: تاریخ سینما بیانگر این مطلب است که هنرمندان هنرهای بصری زمانیکه پا به عرصه سینما گذاشته‌اند، غالبا موفق بوده‌اند.
این روزنامه در ادامه می‌افزاید: در این زمینه می‌توان به «سالوداور دالی»، «جولین شانابل»، «اندی وارهول»، «سم تیلور وو» و «استیو مک‌کوئین» اشاره کرد.

***«اندی وارهول»: متولد ششم آگوست سال 1928 میلادی هنرمند، نویسنده، و فیلم‌ساز آمریکایی، از بنیان‌گذاران هنر پاپ دهه 50 در ایالات متحده بود. او شناخته شده‌ترین چهره هنر پاپ بود.
«وارهول» که در عرصه نقاشی یکی از موفق‌ترین هنرمندان معاصر آمریکا بود، در عرصه فیلمسازی نیز تبحر خاصی داشت و در مجموع بیش از 60 فیلم ساخت که از جمله فیلم‌های موفق وی می‌توان به فیلم هشت ساعته «امپایر» اشاره کرد که تنها از یک نقطه فیلمبرداری شده بود و برج امپایر استیت در نیویورک را در طول یک شب تا صبح نشان می‌داد.
«وارهول» 22 فوریه سال 1987 درگذشت.
***سالوادور دالی: متولد یازدهم می سال 1904 میلادی، هنرمند مشهور اسپانیایی و یکی از نقاشان فراواقع‌گرای جهان در قرن بیستم است. عمده شهرت او به خاطر تصاویر غریب و فراواقع‌گرای آثارش است.
او در عرصه فیلمسازی در سال 1960 با همکاری «لوئیس بونوئل» فیلم «فیلم سگ اندلسی» را ساخت که در آنزمان به عنوان یکی از موفق‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما معرفی شد.
«دالی» درباره زندگی خود می‌گوید: هر صبح که از خواب بیدار می‌شوم، شادی دلپسندی را تجربه می‌کنم. شادی ناشی از سالوادور دالی بودن – و با شعف از خودم می‌پرسم، امروز سالوادوردالی قصد انجام چه کارهای فوق‌العاده‌ای را دارد؟
***«جولین شانابل»: یکی از مشهورترین نقاشان زنده و معاصر آمریکاست که تاکنون چندین فیلم نیز ساخته که آخرین آنها، فیلم «پروانه و زنگ شیرجه» است که تاکنون جوایزی مختلفی از جمله جایزه نخل طلای بهترین کارگردانی سال گذشته و نامزدی جوایز اسکار سال گذشته را نیز از آن خود کند.
***«استیو مک‌کوئین»: این بازیگر مشهور آمریکایی پیش از آنکه وارد عرصه سینما شود، برای تابلوهای نقاشی زیبایی که خلق می‌کرد شهرت داشت، اگرچه بعدها نیز این کار خود را ادامه داد.
او که به «سلطان خونسردی» شهرت داشت در زمان حیات خود در فیلم‌های زیادی از جمله فیلم‌های «پاپیون»، «نه اینقدر کم»، «هفت دلاور»، «بولت»، «دانه‌های شن»، «آسمانخراش جهنمی»، «فرار بزرگ»، «فرار مرگبار» و «شکارچی» نقش آفرینی کرد.
نقش‌آفرینی‌ها او همیشه مورد توجه منتقدین سینمایی واقع می‌شد.
آخرین جمله‌ای که «مک‌کوئین» روی صحنه گفت، «خدا برکتت دهد.» در فیلم شکارچی بود.
***سم تیلور وود: عکاس 41 ساله انگلیسی که طی سال‌های اخیرا وارد عرصه فیلمسازی شده و طی مدت زمان کوتاهی در این زمینه پله‌های موفقیت را پشت سر گذاشت.
آخرین فیلم او «عاشق تو هرچه بیشتر» از جمله نامزدهای نخل طلای کن در بخش بهترین فیلم کوتاه بود که سال جاری برگزار شد.