روزها

معرفی سایت ها و وبلاگ ها

روزها

معرفی سایت ها و وبلاگ ها

فشار خون پایین

فشار خون شامل طیف وسیعی است. مثلاً فشار بالا هنگام کار قلب (مرحله انقباض) می تواند در محدوده 90 تا 240 میلی متر جیوه باشد. حدود یکصد سال قبل تشخیص داده شد که فشار بالای خون یکی از دلایل عمده سکته و حملات قبلی می باشد. در آن زمان تصور این بود که فشار خون پایین یک عامل اصلی افسردگی و خستگی می باشد. تعداد زیادی از مردم در انگلستان در سالهای 1900 بطور اشتباه درمان می شدند. هرچند دلیل محکم که فشار خون پایین دلیل این دو بیماری ( افسردگی و خستگی ) است وجود ندارد.


تنها گروه اندکی از مردم دارای فشار خون پایین زیر مقدار  90/66 میلی متر جیوه می باشند که درمان و مداوا لازم دارند. اکثر مردم دارای فشار خون پایین خیلی خوش شانس هستند، زیرا در میانگین(بطور متوسط) دارای عمر طولانی تر و بودجه بازنشستگی بهتر (بدلیل خرج کمتر جهت درمان) می باشند. این مقاله «فشار خون پایین» برای قوت قلب و روحیه دادن به آنهایی است که دارای فشار خون پایین هستند و در عین حال باید مراقب آن نیز باشند و در تعداد بسیار کمی از آنها با دلیل ارثی است که این بیماری نیازمند مداوا و پیگیری پزشکی می باشد.

فشار خون چیست؟


قلب شما خون را به تمام بدن از طریق شبکه ای از رگها و مویرگها پمپ می کند و سپس خون از طریق سیاهرگها به قلب برمی گردد. وقتی قلب  منقبض می شود فشار خون در رگها  در حد بالایی است که آنرا فشار سیستولیک می نامند و هنگامی که قلب منبسط شده و از خون دوباره پر می شود فشار در رگها افت کرده و آنرا فشار دیاستولیک می نامند. هنگامی که فشار خون را اندازه گیری می کنند هر دو فشار فوق را اندازه می گیرند.


تغییرات فشار خون با مقدار بالا به این بستگی دارد که چه کاری انجام می دهد. پایین ترین فشار خون هنگامی رخ می دهد که شما خواب یا در حال استراحت کامل هستید. حالت سر پا بودن و ورزش کردن یا نگرانی و اضطراب سبب افزایش فشار خون می شوند. در یک روز شاید هر یک از فشار خون های حد بالا (سیستولیک) و حد پایین شما (دیاستولیک) ممکن است حدود 30 تا 40 میلی متر جیوه تغییرات متناسب با یکدیگر داشته باشد. به همین دلیل هنگامی که شما قصد دارید فشار خون را سنجیده و ارزیابی کنید باید اندازه گیری ها در شرایط یکسان انجام شود.


فشار خون بالا معادل ریسک و خطر بالا برای بیماری قلبی و سکته می باشد. برای مثال اینکه یک فرد با فشار خون 120/80 میلی متر جیوه دارای خطر پذیری بالاتری نسبت به یک فرد با فشار خون 110/70 می باشد. به همین دلیل این بسیار اهمیت دارد که یک فرد تلاش نماید که فشار خون پایین و سالمی داشته باشد. تحقیقات موجود نشان می دهد که اگر فشار خون شما کمتر از 100/70 باشد خطر پذیری شما برای سکته و حملات قلبی بسیار پایین بوده و به همین دلیل بهترین فشار خون زیر مقدار 100/70 می باشد.


فشار خون نرمال چقدر است؟


تا همین اواخر، فشار خون نرمال شامل میانگین فشار خون مردم بود برای مثال در انگلستان میانگین فشار خون افراد بزرگسال حدود 125/80 میلی متر جیوه می باشد، اگر چه این فشار خون(125/80) یک فشار خون نرمال و ایده آل نیست. مثال دیگر اینکه در قوم یامومامو هندی ها که در جنگلهای گرمسیری ونزوئلا زندگی می کنند و همچنان به همان سیاق هزار سال پیش انسانها، با رژیمی شامل میوه، سبزی ها و ریشه ها با مقدار کمی گوشت زندگی می کنند. آنها دارای میانگین فشار خون 96/62 میلی متر جیوه هستند و با افزایش سن آنها این فشار خون افزایش نمی یاند. البته آنها دارای یک کلسترول میانگین حدود 3.1 میلی مول بر لیتر هستند و هیچ عارضه عروقی برای آنها ندارد.


فشار خون پایین چیست؟


اگر قوم یامومامو دارای یک فشار خون میانگین 96/62 و دارای نهایت سلامتی و تندرستی هستند، پس تعیین میزان میانگین فشار خون پایین مشکل می باشد. بسیاری از مردمی که دارای این فشار خون پایین مثلاً 90/60 هستند کاملاً نرمال و خوش شانس هستند بدین دلیل که از تمامی چیزهایی که مانند پرخوری، نخوردن میوه کافی و سبزی و چاقی و غیرفعالی سبب افزایش فشار خون می شود محافظت شده اند. هر چند تعداد کمی از مردم با فشار خون پایین وجود دارند که دلیل اساسی برای آن وجود دارد.


تقریباً در تمامی این موارد فشار خون هنگام بلند شدن بخصوص بلند شدن ناگهانی بسیار پایین می آید. این افت فشار هنگام ایستادن و یا بلند شدن احتمالاً از نشانه های سرگیجه و ضعف می باشد.


عموماً هنگامی که شما بلند می شوید خون تمایل به حرکت و جمع شدن در رگهای پاها دارد. و این عمل زمانی متوقف می شود که رگهای پاها منقبض شده و خون کافی به سمت قلب برگشت داده می شود و کاهشی در مقدار خون خروجی قلب بوجود نمی آید. اینجاست که خون برای مغز آماده و ارسال می شود. به هر حال اگر در رگهای شما خون ذخیره شود، مقدار خون کمتری توسط قلب پمپ شده و خون کمتری به مغز می رسد. این دلیل سرگیجه و در بعضی مردم ضعف و غش می باشد. این مثال دقیقاً در محلهایی که مردم برای مدت زیادی سرپا هستند مثل رژه و تظاهرات و... اتفاق می افتد. شما می توانید این حالت را زمانی که بصورت چمباتمه و یا هنگام نگاه کردن طبقه پایین کتابها و سپس بلند شدن ناگهانی امتحان کنید.


بنابراین اگر شما دارای فشار خون پایین و همچنین نشانه هایی از سرگیجه و ضعف هنگام بلند شدن ناگهانی دارید، باید فشار خونتان را در دو حالت ایستاده و خوابیده چک نمایید. افت فشار خون هنگام بلند شدن را فشار خون پایین وضعیتی(postural heypotension) می گویند.


دلایل فشار خون پایین چیست؟


دلایل شایع عبارتند از:


ــ بیماری حاد و پیشرفته مثل خونریزی و یا عفونت شدید:


بسیاری از بیماریهای حاد با خونریزی شدید، از دست دادن مایع بدن، عفونت یا ضربه به قلب می تواند دلیل فشار خون پایین و فشار خون  خیلی پایین هنگام نشستن و یا ایستادن باشد. هنگامی که این بیماریها وجود داشته باشند اندازه گیری میزان فشار خون بیمار بسیار مهم است.


ــ داروهای کاهنده فشار خون :


تقریباً تمامی داروهای کاهنده فشار خون هیچ تأثیری بر کاهش فشار خون  هنگام بلند شدن ندارند.تنها گروه دارویی که بر روی فشار ایستادن اثر می گذارد آلفا بلاکرها هستند که در انگلستان دوکسازولین نمونه ای است که استفاده می شود. اگر شما از این دارو استفاده می کنید باید فشار خونتان را هنگام ایستادن اندازه گرفته و ببینید که آیا افت فشار خون دارید یا خیر.


اگر فرد مسن و یا دارای بیماری دیابت هستید شما دارای زمینه افت فشار خون هنگام ایستادن هستید و قرص ها و داروهای مدرن ممکن است اندکی آنرا بدتر و وخیم تر کند. اگر دچار مسمومیت غذایی و یا اسهال شده اید مقدار زیادی از مایع بدنتان کم شده است و ممکن است قرص های مصرفی فشار خونتان را بیشتر دچار افت نماید. اگر دچار مسمومیت غذایی شدید این بسیار مهم است که اگر فشار خونتان زیر 110/70 میلی متر جیوه است خوردن قرصها را ترک نمایید.


اگر دچار افت فشار خون هنگام بلند شدن هستید و از قرص و دارو استفاده می کنید، بلند شدن آهسته می تواند شما را کمک کند. برای مثال اینکه اگر در حالت خوابیده و درازکش هستید، ابتدا بنشینید و سپس با استفاده از گرفتن یک تکیه گاه بلند شوید.


ــ بیماری نادری که به عصبهای کنترل کننده رگها مربوط می شود.


با تشکر از: مهندس حسین شیردل

نظرات 7 + ارسال نظر
رضا پنج‌شنبه 9 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 06:34 ب.ظ http://rezaazimian.persianblog.ir

لینکتون اضافه شد شما هم با زلزله ذهن- رضا عظیمیان لینک بدید

بهار پنج‌شنبه 9 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 06:34 ب.ظ http://dogole.persianblog.ir

با تشکر از بازدید شما از وبلاگ من
من با درخواشت شما لینک وبلاگ شما رو قرار دادم و حالا شما من رو با عنوان زیر لینک کنید

๑۩ دوگوله=ترجمه بهترین جک و آموزش ۩๑

lEilA پنج‌شنبه 9 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 08:00 ب.ظ

درود
ممنون از اینکه به منزلگاه من سر زدید.
همانطور که میخواستید و با همون اسم شما رو لینک کردم.
اسم برای لینک من هم (احساس باران خورده) خوب است.

حمید جمعه 10 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 10:19 ب.ظ http://mosaffer.iranblog.com

سلام رفیق یه سوال ازت داشتم ممنون میشم اگه جوابم رو تو بخش نظراتم بهم بدی...
چطوری در بخش نظرات کلمات تبلیغاتی میفرستیمن هر کاری میکنم نمیشه ...
فعلا بای

محمدرضا شنبه 11 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 10:18 ق.ظ http://quranman.coo.ir

سلام سعید جان من شما را لینک کردم و وبلاگ شما را دیدم وبلاگ خیلی جالبی دارید منتظر شما هستم
لطف کن مرا با آدرس http://quranman.coo.ir و با نام اهل سنت تربت جام لینک کن
با تشکر

قدذرت الله حیدری شنبه 11 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 11:55 ق.ظ http://eslamic.iranblog.com

با سلام شما اگر می خواهید تبادل لینک داشته باشیم من شما را در پیوند دوستان گذاشتم در صفحه ی دوم چون جا کم بود روی صقحه نخست نیومد
ولی اگر می خواهید خودتان یه ذره زحمت بکشین و در لینک باکس پایین وبلاگ باهر عنوانی که می خواهید بذارید و اگر خواستید دائمی باشد در قسمت فرم عضویت عضو شوید و برای من پیام ارسال کنید تا من به صورت درشت تر و دائمی بگذارم خدا نگه دار

میثم شنبه 11 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 11:41 ب.ظ http://www.rasafilm.blogfa.com

سلام من شما را لینک کردم .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد