روزها

معرفی سایت ها و وبلاگ ها

روزها

معرفی سایت ها و وبلاگ ها

ازفیشورسیلنت چه می دانید؟

 


اولین دندان های دائمی که در داخل حفره دهان ظاهر می شوند، دندان 6 یا اولین بزرگ دائمی است که در حدود سن 6 تا 7سالگی رویش پیدا می کند. این دندان که بعضاً به آن دندان 6سالگی هم می گویند، اهمیتی حیاتی در رشد و تکامل ساختار دندانی و نقش بسیار مهمی در فرآیند جویدن ایفا می کند. متأسفانه بسیاری از والدین تصور می کنند این دندان هم شیری است و بعضاً حتی متوجه رویش آن هم نمی شوند.
 
عدم رعایت بهداشت دهان و دندان در جامعه ایران و به خصوص در کودکان هم دیگر به امری عادی و طبیعی تبدیل شده است. گرچه آمار تعداد دندان های آسیای بزرگی که در سنین کودکی و زیر 12سال به ناچار باید کشیده شوند به صورت مدون و قطعی در دسترس نیست ولی شنیده ها از دندانپزشکانی که در مراکز بهداشتی درمانی شهرستان های مختلف مشغول کار هستند، حاکی از آمار ترسناک خارج شدن این دندان ها در سنین زیر 12سال است. بنابراین یکی از مهم ترین اهداف بهداشتی-درمانی دندانپزشکی برای کودکان، حفظ و سالم نگه داشتن این دندان است. یکی از مهم ترین روش های پیشگیری از پوسیدگی در این دندان ها، استفاده از شیارپوش هاست. در این درمان، شیارهای عمیق روی سطح جونده دندان آسیا که مستعد تجمع موادغذایی و در نتیجه ایجاد پوسیدگی هستند با موادی شیارپوش پوشیده می شوند. معمولا این درمان بلافاصله بعد از تکمیل رویش اولین دندان آسیای بزرگ تجویز می شود تا هرچه سریعتر عمق شیارهای مستعد پوسیدگی کاهش پیدا کند. البته این درمان می تواند در سنین بالاتر و حتی در بزرگسالان هم تجویز شود ولی اصلی ترین هدف این درمان یعنی کاهش احتمال پوسیدگی سطح جونده در کودکان است.
یک نکته بسیار مهم در استفاده از شیارپوش (فیشورسیلنت) انتخاب صحیح بیمار توسط دندانپزشک و آموزش دقیق به اوست. هر کودکی کاندیدای مناسبی برای فیشورسیلنت نیست. چرا که اگر دندان به بهترین شکل ممکن توسط دندانپزشک تحت درمان پیشگیری قرار گیرد ولی کودک، بهداشت دهان و دندان را رعایت نکند و تحت نظارت صحیحی از سوی والدین قرار نداشته باشد، درمان فیشورسیلنت فایده چندانی نخواهد داشت چرا که پوسیدگی سطوح طرفی دندانی را براحتی درگیر خواهند کرد. بنابراین دندانپزشک، والدین و سایر افراد مسئول در امور بهداشتی عمومی موظفند آموزش های لازم و نظارت صحیح را برای این گروه از کودکان در نظر بگیرند گرچه آموزش و پیگیری آن برای تمام کودکان امری واجب و حیاتی است. به هر حال برای انجام درمان فیشورسیلنت، شیارهای عمیق دندان آسیای کودک به وسیله مواد سفیدرنگی توسط دندانپزشک پوشیده می شود. این درمان باید در فواصل زمانی منظم و به طور مرتب توسط دندانپزشک معاینه و پیگیری شود چرا که بر طبق تحقیقات صورت گرفته، این مواد ممکن است طی چند سال بعد از بکارگیری، نیاز به بازسازی یا جایگزینی داشته باشند.